Monday, April 4, 2011

Kegunaan "BAH"!

tadi,
berjalan-jalan di laman sosial 
FACEBOOK.

tiba-tiba,
aku tengok status kawan aku yang bernama
NABILA AZUREEN AZIS
dia post status ni kira-kira
22 jam yang lalu.

Aku tak tipu.
si FACEBOOK
ni yang cakap 22 jam yang lalu.

NABILA AZUREEN AZIS 
status:
(Jangan bah tambah "BAH" kalau nda betul tempat nya. "begitu ka BAH?" what??!! -.-")

muahaha.
aku mengalami benda yang sama.
sebagai contoh ayatnya, 
"jangan bah begitu"
"tak tahu bah"
"Ouh. begitukah bah?"
"Kau okay gak bah?"
dan banyak lagi kesalahan pengunaan "BAH".
terus terang lah kan,
perkataan "BAH" tu digunakan mengikut 
kesesuaian dan kesedapannya.
Tak boleh suka2 hati letak.

kadang-kadang ada kawan aku yang suka hati 
letak "BAH" tu dalam ayat dia.
Sememangnya,
mereka adalah budak semenanjung
(maaf budak2 semenanjung (^___^))

Aku tak kisah sangat pun,
sebab aku hargai kepayahan kamu orang
yang cuba belajar loghat aku.
Bagi aku juga,
benda tu sangat lucu
dan lagipun,
dia baru belajar.
So, tak da hal punya.

Belajar loghat orang ni,
memang payah,
kalau anda suruh aku 
cakap loghat penang,
loghat kelantan,
loghat terengganu,
dan negeri2
yang sewaktu dengannya,
minta maaf lah awal2,
aku memang tak boleh ikut loghat
mereka.
Kalau aku ikut, anda pasti ketawa tak ingat dunia.

BETUL!

DAN INGAT!
belajar loghat orang tu memakan masa,
bukan jangka masa yang pendek,
tapi panjang.
Kecuali anda memang betul2 
sangat2 cepat pick-up lah!

p/s: Minta maaf banyak2 jika anda terasa.
Saya juga manusia biasa.
.KAMSAMIDA.
(^__________^)

2 comments:

  1. kena duduk 10 tahun di sabah bru pndai .. hehe

    ReplyDelete
  2. hehe.. lama gak 10 tahun tue. mayB, btol gak.. coz, kwn kitaorg yg dr smnnjg p0wn. 2 tahun kt sini, msh lagi pekat bhsa smnnjg.. hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...