Friday, June 17, 2011

Kacang Kachang kacang


Kacang?
Tak ke anda pelik dengan nama ni,
(KACANG)
cuba sebut KACANG sekarang.

bunyinya lucu.
sebutannya pun lucu.
Tapi,
anda tahu bahawa,
kacang itu sangat sedap rasanya.
Bukan LUCU!
 kan?

Harap maklum,
aku bukan nak cerita pasal perasa, rupa atau perangai kacang ni.
Cuma aku nak cerita pasal kesiannya kacang ni.

anda tahu,
dolu-dolu,
bapa aku selalu larang aku makan kacang,
sebab apa?
nanti banyak jerawat tumbuh.

anda jugak tahu,
dalam karangan yang berjela-jela panjangnya,
ada jugak yang akan meletakkan peribahasa/perumpamaan
seperti ini,
"Bagai KACANG lupakan kulit"

anda pasti tahu,
musim2 perayaan,
mesti ada rumah2 yang menyediakan kacang2 ni,
lepas tu,
budak2 ni pergi lah main lontar2 kacang tu 
lepas tu sambut guna mulut.
kalau yang teror dapat sambut tu,
tak pa jugak.
Yang tak teror perasan terror tu?
tak dapat sambut pun,
pergi lah bergolek-golek kacang tu dengan pening lalatnya,
TIBA-TIBA,
ada kaki manusia ibarat kaki gergasi bagi si kacang,
PIJAK dia,
maka KEMIK dan hancur berkecai lah KACANG tu.

Nampak tak?
tu baru tiga contoh tu,
memang salah si KACANG lah semuanya.

Anda jugak selalu cakap,
"Uihhhhhhh.. kacannnggggg bha ni!"
ataupun
"Kaccaaaannngggg giler arhh!"

aku faham maksud ayat tersebut,
iaitu benda tersebut digambarkan MUDAH
tapi,
tak ke anda hairan,
kenapa mesti KACANG?
kenapa tak,
"Uihhhhhhhhh... jagunnnnggggg bha ni!"

Hahhh!!
Itu aku tak tahu.
Boleh anda tolong aku cari kan siapa pencetus ayat ni?
Sebab aku nak tanya dia lah,
apasal kacanggg.
Kalau tak boleh jawab,
WAJIB kepala dia kena SEKEHHH!!

hehe.
Itu sahaja al-kisah KACANG.

KAMSAMIDA
(^________^)

p/s: kirim salam kat kacang2 anda, cakap, aku minta maaf banyak2.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...