Saturday, August 6, 2011

MASTERCHEF MUNIZA! :DD


Haha.
Lawak tak lawak.
suka hati aku lah mahu bagi nama tu.
lagi pun,
lawa apa,
"MASTERCHEF MUNIZA".

Yang anda mahu bantah,
apa kes?

Sebenarnya,
ni rahsia aku.
aku nak bagi tahu anda yang membaca.
Selain daripada minat bidang perubatan,
iaitu menerokai keindahan dan keunikan ciptaan tuhan terhadap manusia.

Aku juga sangat minat terhadap bidang masakan.
atau orang kampung aku cakap,
CULINARY ARTS.
Ohhhh tidak! minat aku terhadap bidang masakan semakin menggila
sejak tengok MASTERCHEF AUSTRALIA.

aku sikit punya kagum dengan
tukang masak amatur dalam MASTERCHEF AUSTRALIA ni,
kebanyakannya berjawatan tinggi.
seperti, LAWYER, ACCOUNTANT, IT CONSULTANT, MANAGER & banyak lagi.
Tapi, tangan tetap basah, dapur tetap jejak.

Memasak ni,
anda kena minat.
Kalau tak minat, semua benda tak jadi.
Serta, anda mesti pandai ambil risiko.
Lagi satu, YAKIN.
kalau sikit2 anda nak cakap,
tak boleh lah, tak pandai lah, nanti tak menjadi lah, nanti hangus lah.
Hah! aku sarankan,
anda pergi saja ke restoran2 yang berdekatan.

Tukang masak yang arif pun,
tidak bermula dengan,
semua masakan beliau sangat2 sedap.
Beliau juga bermula dari bawah.
Mendapat tekanan serta kritikan.

Aku sendiri pun,
banyak dapat kritikan,
"cincai jugak masak!", "berapa tahun sudah hidup nda pandai2 masak?",
terlebih manis lah, terlebih garam lah.
Mahu nangis jugak aku dibuatnya.
Tapi, itulah hakikatnya.


Kesimpulannya,
belajar dari pengalaman.
Kerana pengalaman itu mengajar kita lebih dewasa.

(^___________^)

1 comment:

  1. yups betul2
    memasak tu xsusah tapi kena minat baru menjadi
    :-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...