Sunday, March 13, 2011

Hidupku sebagai budak asrama (Bhgn 1)

sekolah lama (SMK TAWAU)


aspuri

Blok akademik

kelas aku.

Jiran aku (Dian A.J)


Jiran aku (Freisca Donna)


Study Carrel aku & ana

katil aku.


serius aku cakap,
memang aku rindu sangat-sangat dengan zaman sekolah menengah.
terutama masa berada di
MAKTAB RENDAH SAINS MARA TAWAU.

tak tahu kenapa,
maktab tersebutlah yang menyimpan
1001 kenangan
dan masih segar dalam
ingatanku.

iyalah,
mana tidak,
24 jam akan aku lihat
muka yang sama, 
benda yang sama.

Masa awal-awal
masuk dulu,
aku mendaftarkan diri di sana
bersama bapa ku yang tercinta.

Muka aku layu semacam,
mata ku kuyu mengalahkan seekor penyu.
Tak dapat membayangkan diriku
akan berada di asrama,
menguruskan diri sendiri.
basuh baju sendiri.
gosok baju sendiri.
dan macam-macam lagi,
dengan sendirinya.

Aku menangis
tak berlagu di dalam hati.

lebih kurang 3 minggu
di maktab itu,
aku menjadi kurus,
dan tidak terurus.
Setiap minggu,
apabila mak aku datang,
mak aku akan cakap
"kurusnya kau nak! Ndak makan ka?"

sayu hatiku.
2 bulan berlalu,
keputusan peperiksaan juga 
agak bagus bagi ibu bapa ku.

Kemudian,
4 bulan aku habiskan
masa-masa ku 
di maktab itu.
dengan rutin harian yang sama,
yang begitu memenatkan.
Tiap hari, aku telefon
mak dan bapa aku.
sambil menangis dan menyatakan
rasa tekanan ku berada di tempat yang
bagaikan penjara mewah bagiku.

...............bersambung............


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...